WINROY ROYW
Práce s cizími měnami
Program WINROY podporuje kompletní účtování v cizích měnách. Účtování v cizí měně se považuje za operativní evidenci k účtování v CZK a není trváno na striktní úplnosti a správnosti, kontroly mají jen upozorňovací charakter.
Platí základní zásada 1 účet = 1 měna, na jednom analytickém účtu tedy nelze směšovat účtování o různých měnách.
Účet se účtuje ve všech souvislostech v cizí měně, pokud má tuto měnu nastavenu jako měnu účtu v účtovém rozvrhu.
V souvislosti s cizí měnou se definuje parametr UCTY_KURZ_ROZD – účty kursových rozdílů, s výchozí hodnotou 563,663. Jde o seznam účtů, první je účet kursových nákladů, druhý je účet kursových výnosů. Program je používá jako implicitní účty v příslušných operacích. Nastavení: SERVIS, PARAMETRY, ÚČTOVÁNÍ, ÚČTY KURZOVÝCH ROZDÍLŮ.
Číselník cizích měn – zadává se mezinárodně uznávaný
kód cizí měny (USD, EUR, CHF), kurs, počet jednotek cizí měny, vůči němuž kurs
platí a datum platnosti kursu. Lze uvést více kursů s různými daty
platnosti pro jednu měnu, program ale pracuje s prvním z nich.
Práce s cizí měnou je postavena na principu 1
účet = 1 měna. Každý účet, který má být
veden v cizí měně, musí mít tuto měnu přiřazenu v účtovém
rozvrhu. Jedinou výjimku tvoří účty
Při přechodu na plnou evidenci cizích měn je někdy
nutné odstranit problémy spojené s evidováním pohledávek, závazků, záloh
v různých cizích měnách na jediném účtu, který však je příslušný jediné
měně. To lze zajistit zřízením nových
analytických účtů saldokontního typu pro každou
použitou měnu. Na ně je pak nutné příslušné faktury v části SPECIÁLY –
ANALYTICKÉ EVIDENCE přepsat a celkovou částku takto přepsaných faktur na
příslušný účet z původního účtu přeúčtovat (bez zápisu do analytické
evidence).
Účetní situace vyvolávající dotaz na cizí měnu:
1.
obraty devizových pokladen a účtů
2.
úhrady faktur v cizích měnách
Na formulářích pro vstup faktur nelze účtovat o cizí měně na záznamu ve formuláři položek. V takovém případě se o položkách faktury musí účtovat až z formuláře vyvolaného přes F4 (zápis obecného účtování do účetního dokladu faktury).
Při účtování se nepropisuje nově použitý kurs do
číselníku měn, doporučuje se při změně kurzu zapsat nový kurz do číselníku
k dané měně a s ním pak pracovat.
Při účtování v cizí měně se musí zadat vždy dva
ze tří údajů (třetí se dopočte) ve formuláři cizí měny:
·
Hodnota
v cizí měně
·
Kurz
·
Hodnota
v CZK
Pro import dávek faktur platí, že se při kontrole
dávky prověřuje soulad účtu v cizí měně a vyplnění údaje o částce faktury
ve shodně cizí měně.
Tato volba v části
ÚPRAVY představuje podpůrný aparát, který umožňuje korigovat zůstatky
pohledávek, závazků a záloh v cizích měnách, tak aby odpovídal
skutečnosti. Použije se zejména k nápravě případných chyb a při počátečním
zavádění účtování v cizí měně.
V každé z voleb
se lze pohybovat po jednotlivých položkách analytického seznamu
· Vystavených faktur
·
Došlých faktur
·
Přijatých záloh
·
Poskytnutých záloh
·
Nespárovaných úhrad
přijatých
·
Nespárovaných úhrad
poskytnutých
a upravovat zůstatek
v cizí měně a kód cizí měny v běžném a příštím měsíci.
U obratů je pohyb možný po
všech záznamech roku.
Aparát kursových rozdílů pracuje dvojím způsobem:
· V každém měsíci – likviduje faktury plně uhrazené v cizí měně a převádí přeplatek/nedoplatek v CZK do nákladů/výnosů.
· V měsíci roční závěrky, v závěrce roku – zde likviduje faktury neuhrazené v cizí měně a převádí propočtený kursový rozdíl jako úhradu faktury proti účtu nákladů nákladů/výnosů.
Úhrady jednotlivých faktur se realizují jako záznamy jediného dokladu. Účtují se proti účtům kursových rozdílů uvedeným v parametrech dokladu.
Přitom platí:
· u pohledávek
o Zvýšení pohledávky = výnos na účet kursových výnosů
o Snížení pohledávky = náklad na účet kursových nákladů
· u závazků
o Zvýšení závazku = náklad na účet kursových nákladů
o Snížení pohledávky = výnos na účet kursových výnosů
Parametry dokladu: dokladová řada, text záznamu, účet kursových nákladů, účet kursových výnosů, středisko, účetní měsíc
Proces:
· Vytvoření dokladu výběrem pohledávek, lze i opakovaně – přidávat další pohledávky
· Revize výběru – lze položku dokladu – úhradu zrušit nebo upravit částku
· Zaúčtování – ukončení operace – uhrazení faktur a zápis záznamů do účetního deníku.
Pro ukončení operace se vyžaduje výhradní přístup k agendě.
Viz manuál agendy – část Diagnostika dat